Prilog o opatijskim parkiralištima u "Novom listu"

U prilogu "Novog lista" - "Auto,moto & yacht", objavljenom 21. srpnja 2020. godine, novinar Vladimir Mrvoš donosi opsežan prilog o javnim parkiralištima Grada Opatije kojima upravlja gradska tvrtka Opatija 21 d.o.o. Povod prilogu bilo je nedavno uvođenje "Scan A Car" sustava kontrole naplate parkiranja, čime se Opatija svrstala uz bok gradovima poput Barcelone, Londona, Brisela, Lisabona i drugih koji koriste suvremen tehnologije u kontroli naplate parkiranja.

NOVE TEHNOLOGIJE PARKIRANJA: Tajna uspjeha je u inovativnom "Scan A Car" sustavu

Opatija uz bok Barceloni, Londonu, Briselu, Lisabonu...

ScanScooter opremljen je s 6 kvalitetnih kamera i izravno povezan sa sustavom za kontrolu naplate, a prolaskom uz parkirana vozila očitava registarske tablice i putem sustava provjerava je li parkiranje plaćeno

scanscooter nl1Parking je sve veći problem gradova, a naročito turističkih mjesta, koje u ljetnim mjesecima za nekoliko puta povećaju broj stanovnika, kao i automobila na svojim ulicama. Sve je veći broj primjera kako turistička mjesta pokušavaju riješiti taj problem, neka s više, a neka s manje uspjeha. Ne treba zaboraviti da su vrućina, manjak parking mjesta i nervoza, česti razlozi svađa, pa čak i fizičkih obračuna sudionika u prometu. Da bi se takvi incidenti izbjegli, tehnologija može uveliko pomoći, odnosno umjesto ljudskog faktora, koji možda i zna pogriješiti, "pametni uređaji" ne mogu pogriješiti. Kako bi riješila problem parkiranja Grad Opatija se odlučila za primjenu novih tehnologija parkiranja, koje ne samo da su efilasne, već zbog tehničkih inovacija i vrlo učinkovite i štedljive. Svi oni koji se odluče prvi krenuti s primjenom novih tehnologija, brzo povrate početnu investiciju, ali što je još važnije korisnici su puno zadovoljniji uslugom.

Napredne tehnologije

Opatija 21 nije samo "parking tvrtka"

Tvrtka Opatija 21 nije samo tvrtka za parking već gospodari i sportkom dvoranom Marino Cvetković u kojoj mnogi korisnici (sportski klubovi, udruge, školska djeca...) uživaju sve blagodati socijalnog i sportskog programa grada Opatije. Tvrtka je partner gradu Opatiji i Turističkoj zajednici na mnogim projektima kao npr. Retro Opatija gdje u tom periodu nema naplate parkiranja u Opatiji, a Opatiju 21 se ne obeštećuje za gubitak u poslovanju za razliku od vremena privatnog koncesionara koji je za svaku nenaplatu teretio grad Opatiju. Surađujemo i sa HRT-om na projektu izbora za pjesmu eurovizije Dora. - Sve ovo govorim s aspekta dobre odluke da se nakon gotovo 10 godina privatnog koncesioniranja, djelatnost parkiranja dodijeli vlastitoj tvrtki, kaže Štok.

- Došlo je vrijeme kada se više ne može uspješno voditi tvrtku bez korištenja naprednih tehnologija, a naročito u djelatnosti parkiranja. Od prvog dana dolaska na čelo tvrtke Opatija 21 bio sam svjestan da će dugoročno tvrtka stagnirati ukoliko ne pronađemo rješenje kojim ćemo optimizirati troškove poslovanja, a istovremeno biti učinkoviti. Mlada smo tvrtka, ali smo krenuli vrlo ambiciozno te moram pohvaliti djelatnike koji su sa relativno malo iskustva u ovakvim projektima pokazali visok stupanj poslovne inteligencije, kaže Igor Štok, direktor tvrtke Opatijja 21, koja brine o parkingu u Opatiji.

Štok naglašava da je odmah po preuzimanju djelatnosti od strane privatnog koncesionara koji je deset godina gospodario parkiranjem u Opatiji, tvrtka podigla letvicu vrlo visoko. Tako su omogućili kao prvi i jedini do danas grad u Hrvatskoj čak 60 minnuta besplatnog parkiranja domicilnom stanovništvu.

- Danas imamo izdatih gotovo 4.157 vrlo popularnih među opatijcima tzv. "satića" čime smo pokazali da od djelatnosti koja nije socijalna kategorija nigdje u svijetu, u Opatiji ipak to može biti. Morate znati da Opatija 21 "gopodari" sa svega 1.150 parkirnih mjesta, a da preko 4.000 vozila dnevno ostavruje ovakav benefit. To nadam se Opatijci cjene, a također smo podigli i broj povlaštenih parkirnih karata na 657, objašnjava Štok, te podsjeća da za vrijeme privatnog koncesionara broj takvih je znosio 356. Važno je za napomenuti i da je proširen period zimske nenaplate parkiranja vikendima i blagdanima sa 45 na 90 dana odnosno od 1. prosinca do 28. veljače.

Virtualni parking bon

U Opatiji 21 su značajno utjecali i na ostale parking koncesionare Hrvatskoj uvođenje tzv. virtualnog parkirnog bona, koji je tvrtkin komercijalni proizvod. On omogućuje ogromnu komociju svim korisnicima, jer ne morate više razmišljati dali ste platili parking, već se Opatija 21 mora pobrinuti i naplatiti svoju uslugu.

stok nl2- Mnogi su nam se smijali kada smo ovo omogućili jer je bilo jako teško za očekivati da će tvrtka moći sve to kontrolirati, a da pritom ne optereti poslovanje velikim brojem zaposlenih. Stoga smo se i okrenuli novim tehnologijama, a po broju zaposlenika smo daleko ispod prosjeka države po broju parkirnih mjesta, objašnjava Štok.

Inovativni ScanScooter

ScanScooter koji se može vidjeti na ulicama Opatije, trebao bi omogućiti znatno efikasniju kontrolu naplate parkiranja. Radi se o skuteru na tri kotača koji je opremljen sa čak 6 kvalitetnih kamera i izravno povezan sa sustavom za kontrolu naplate u tvrtki koji će jednostavnim prolaskom uz parkirana vozila očitati registarske tablice i putem sustava provjeriti je li parkiranje plaćeno.
- S obzirom na veliko područje, od Ike do Voloskog, na kojem se prostiru opatijska parkirališta, posao kontrolora naplate parkiranja nije nimalo lagan. Isto tako, ni takva klasična kontrola naplate nije mogla biti potpuno efikasna, pa bi novi ScanScooter upravo u tom dijelu trebao značiti veliko poboljšanje, kaže Štok.

Tajna uspjeha je u inovativnom tzv. "Scan A Car" sustavu koji se sastoji se od 6 kamera visoke rezolucije u kombinaciji sa vrlo preciznim GPS uređajem koji zahtjeva još precizniji GIS sustav tvrtke odnosno vrlo precizno ucrtana parkirna mjesta unutar sustava za kontrolu parkiranja kako software ne bi pogriješio.

- U Opatiji 21 nismo htjeli izmišljati toplu vodu već smo prošle godine započeli tražiti dobra iskustva stranih turističkih destinacija i pokrenuli sam projekat. Barcelona, Brisel, Madrid, Lisabon, Den Haag, London, Thessaloniki, Oslo...... popis je dugačak, a sad i Opatija, imaju ovakav sustav. Vrlo je važno napomenuti da se postojeći informatički sustav Opatije 21 nije mjenjao, već je ovaj samo komplementarno nadodan postojećem. Integraciju oba sustava odradila je hrvatska pamet, odnosno dvije tvrtke koje ovo rješenje sada prodaju i izvan Hrvatske.

Problem kod implementacija ovakvih naprednih tehnologija u Hrvatskoj jest nažalost uvijek isti. Kako sve ukomponirati u naš zakonodavni okvir. U EU je zakonodavstvo okrenuto gospodarstvu i pokušava se maksimalno olakšati implementacija naprednih tehnologija, dok kod nas još uvijek treba puno stvari mjenjati da bi se bezbolno i lako ovakve stvari integrirale u naš zakonodavni okvir, pojašnjava Štok.

Novi projekti

scanscooter nl3Prilikom implementacije projekta, hrvatske tvrtke zajedno sa Opatijom 21 postale su dio tehnološkog rješenja koje je na Svjetskom sajmu tehnologija u Amsterdamu dobilo prvu nagradu za inovaciju u parkirnoj djelatnosti. Opatija 21 vrlo je ponosna što je postala predvodnik unapređenja djelatnosti u Hrvatskoj, za što smo najprije i dobivena suglasnost Hrvatske parking udruge kao strukovne udruge, a zatim nakon implementacije i sve pohvale od kolega iz čitave Hrvatske.

- Pripremamo i projekt izgradnje garažnog objekta, ali i ono što mene osobno tišti jest izgradnja autobusnog kolodvora jer, nemojmo zaboraviti, mi smo autobusna destinacija. Zanimljiv je podatak da je prošle godine u Opatiju pristiglo čak 10.147 autobusa što može izgledati kao nestvaran podatak, ali on je točan i obvezuje Opatiju 21 da ozbiljno razmišlja kako realizirati i ovaj projekt. Osobno mislim da je to prioritet svih prioriteta u Opatiji po pitanju rješavanja prometnih gužvi u predsezoni, ali i posezoni koje iritiraju naše vozače. Opatija 21 već neko vrijeme između ostalog radi na ovom projektu te očekujemo da nam vlasnik dodijeli lokalitet kojeg bismo priveli ovoj funkciji. U ovom poslu se ne smiješ bojati donositi odluke, pa čak i one krive, jer se one u hodu mogu ispraviti. Najneodgovornije je ne donostiti odluke, zaključuje Štok.

Turistima olakšano plaćanje

Turistima u Opatiji olakšano je plaćanje parkinga jer isključivo kovanicama, koje teško naći, parking je moguće platiti i papirnatim novčanicama te kreditnim karticama, ali i putem aplikacije PayDo. Radi se o besplatnoj, brzoj i jednostavnoj aplikaciji koja omogućuje povoljnije plaćanje parkiranja, bez dodatnih troškova SMS-a i ostalih naknada. Pomoću PayDo aplikacije moguće je platiti sate parkiranja. Kako se putem SMS-a može platiti samo putem domaćih telekom operatera, ovom aplikacijom mogu plaćati i stranci koji su u roamingu.

Ulaganje u "teškim vremenima"

Na pitanje kako su su se u ova teška vremena krize odlučili na projekat, Igor Štok odgovara da su uvijek vremena teška za one koji traže razlog zašto nešto ne teba.
- Uostalom pripreme u tvrtci za projekat sam započeo još u 2019., a samu nabavu i implementaciju početkom 2020. kada krize nije bilo na vidiku. Inače smatram da se ulaganje u osnovnu djelatnost uvijek isplati, a na kraju to je i zakonska obveza jer novac zarađen od komunalne djelatnosti mora se vratiti u nju bilo kroz nabavku modernijih sustava ili izgradnju nove infrastrukture.

 

"Novi list, prilog "Auto,moto & yacht", objavljen 21. srpnja 2020. godine, novinar Vladimir Mrvoš


Ispis   E-mail